Un soldat s’està dins d’una trinxera,
intentant eliminar l'enemic de l'altra banda. A primer cop d’ull sembla que el
soldat estigui sol; i que a l'altra banda, en una altra trinxera, hi hagi també
un altre soldat solitari que l'espera. Aquesta situació, enmig d'un conflicte
bèl·lic, reforça el caràcter de reflexió del personatge al voltant de la guerra
i el seu sentit. El soldat espera, està vigilant, amb l’ànima en suspens,
dispara un tret, fa foc per escalfar el poc ranxo que té, sap que l'enemic
també en fa, i pensa que deu estar sol com ell.
Una persona pot matar una altra persona, encara que li diguin que és enemiga?
Només el diàleg pot acabar amb una guerra!?
I com sempre... a continuació la sessió amb la Mon:
I com sempre... a continuació la sessió amb la Mon:
Obrim el llibre :
HI HA UNA GUERRA ( Fons
negre i grans lletres en blanc)
Amb la primera de les planes, en Davide
Calí ens situa i ens condueix a un escenari de guerra. Tothom se la pot imaginar, tothom té
la seva pròpia guerra al cap.
Guerra es defineix com la lluita armada
entre dos o més estats o entre dos sectors d’un mateix país ( guerra civil)
Seguim investigant : Quines raons hi pot haver
per iniciar una guerra? L’autor no ens explica el perquè de tot plegat, però
ens podem imaginar respostes i el
ventall és ampli: per conquesta de territoris, per diners,
per poder, per religió,
interessos estratègics ...
Es
veu un lloc que és un desert...
...
amb dos forats.
Dins
dels forats, dos soldats.
Són
enemics
I seguidament comença la història: L’ENEMIC
Ordeno a les noies del club FEUUUU LA GUERRA !!! i tot seguit agafen fulls, fan bombes, fan ús del
llibre com escut, s’amaguen, riuen, esquiven, maquinen estratègies...
Ordeno : ATUREU
LA GUERRA!!!
Pregunto : qui
dels dos soldats explica la història? Qui n’és el protagonista absolut?
N’hi ha qui pensa que la història
l’explica el soldat de l’esquerra i hi ha qui pensa que és una història de tots
dos. Ens separem per bàndols i
tornem a fer la guerra. Queden tan sols dues supervivents i són elles les que llegeixen. Plana a plana ens
fixem en el text, dibuix , fotografia , color
( rosa, vermell, verd, groc, negre, gris i blanc) i la seva composició.
Absurd inici, continuïtat d’una guerra
sense sentit, una guerra amb un mateix.
Apareix la possibilitat d’estar parlant
d’un únic soldat, o de dos soldats del mateix bàndol. Tots dos vesteixen igual
i tenen el mateix manual. Tenen família i són “persones”. És important anar diferents per no matar un
dels teus.
Com la il·lustració ridiculitza a qui mana
i quan el soldat es posa el camuflatge número tres, el de bardissa i surt.
Final brillant: fotografia d’un cel
ennuvolat, gris o llampant, sol es filtra entre les escletxes. Vida o mort?
Nit o dia? Llum o ombres?
Un missatge. Una esperança : Tant de bo l’ampolla caigui al seu forat.
He explicat altres àlbums del mateix autor
: EL OSO CON LA ESPADA , DOS HEROIS SÓN MASSA
i EL HILO DE LA VIDA. Llibres amb
missatge.
Altres llibres que parlen dels estralls
de les guerres o dels inicis de les mateixes:
LOS CONQUISTADORES, d’en David McKee; PER UN BOTÓ, d’en Carles Cano; VERDADEROS AMIGOS de Manuela Olten y finalment: EL VIENTO TARAMBANA també d’en Carles Cano.
Un
llibre que ens ha portat a reflexionar, dubtar, preguntar-nos i ser criticar.
Us deixo amb una una gran obra mestra : EL GRAN DICTADOR d’en Chaplin.
i segueix a: EL GRAN DICTADOR Continuació.
NO A LA GUERRA! No no i no !
I AQUÍ, ENCARA, LES FOTOS DE LA SESSIÓ: L'enemic
Sessió amb els nois i noies d'Iniciació a la lectura
Es va seguir el mateix fil
conductor que ja havíem treballat amb els nois i noies del Club de primer
cicle. Podeu llegir el text anterior i sabreu de què va anar.
Haig de F E L I C I T A R a tots els
participants en aquesta segona sessió perquè van ser molt observadors i van
descobrir, només obrir el llibre, la imatge d’un soldat amb un trèvol de 4 fulles a la boca,
senyal de bona sort. Un missatge que
a la tertúlia passada ningú va descobrir.
A la darrera plana, falten dos
soldats: S’hauran salvat o potser s'hauran mort? O bé, la guerra per a ells s'ha
acabat, hauran cosit ferides i hauran pogut oblidar?
.... Qui sap!
Aquesta vegada hem afegit a la
proposta el treball amb imatges i ens hem centrat únicament en l’àlbum
L’ENEMIC, sense fer referència a altres obres del mateix autor, amb l’objectiu
d’ aprofundir en el missatge de l’obra.
S’han repartit unes imatges al grup i
han hagut de treballar per parelles posant- els-hi paraules
Imatges subversives
Polèmiques,
Colpidores...
Imatges que fan pensar
I sinó... mireu com va anar: aquests són
els vostres comentaris!!!!!
Trinxeres
Ferides, mort, passat, record,
guerra acabada, cosir, oblidar, dolor.
El passat es pot oblidar?
Cervell
Pensar, sorpresa, risa, soldat .
Pensar ens pot fer canviar?
Tanc amb flors i Avió amb cors
Sembrar la pau.
Mans
La força ens pot fer vèncer.
Cementiri
Mort, innocents, vencedors,
vençuts, tristor, fort, dolents, bons, veritat, mentida.
Fins la propera Tertulians
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada