Descripció de la Pàgina principal

dimarts, 1 de març del 2016

CLUB DE DINAMITZACIÓ A LA LECTURA PER A JOVES AMB "La Cadavereta Vermella"



CADAVERETA VERMELLA
Text: Luis Murillo
Dibuixos: Emi Ordás

El passat dimarts 23 de febrer un grup de joves de l'institut la Roca van participar en el club de lectura de dinamització lectora organitzat per la biblio.laroca. Aquest cop s'havien llegit la proposta que se'ls va fer des de la biblioteca,una adaptació ben especial del clàssic de la caputxeta.... Cadavereta Vermella de Luis Murillo.

Els clàssics no passen mai de moda i amb aquest àlbum il.lustrat se li dóna una altra volta al conte d’en Perrault.  Una història que tot i ser considerada  un conte infantil, conté elements referents a la violència, el sexe i el canibalisme.

El primer que hem fet és presentar un element simbòlic i conegut per a tots i totes: una caputxeta vermella, amb ella hem pogut estirar el fil argumental d’un dels  contes populars europeus més versionats i n’he explicat els  seus secret.

-          Quin significat té?
-          Perquè és vermella i no pas d’un altre color?
-          Què li posa la seva mare al cistell?
-          On l’envia?
-          Quina edat  tenia la caputxeta per anar sola al bosc?

De les preguntes hem passat a l’acció i hem representat  les escenes més conegudes:
El llop enganya a la caputxeta al bosc.
El llop arriba a casa l’àvia.
·         Opció 1: El llop entra i es menja l’àvia
·         Opció 2 : El llop truca a la porta, l’àvia el veu  i s’amaga a l’armari.
·         Opció 3: El llop entra per la xemeneia

Recuperem la versió original :  Opció 1 i preparem l’escena 3: La caputxeta arriba a casa l’àvia.
La part final del conte ens ha arribat molt descafeïnada,  s'explica als nois i noies del club l’objectiu amb el que en Perrault, el va escriure al 1697... al final del conte, Perrault dóna una explicació explícita de la moral, de la qual no és difícil extreure'n l'evident contingut sexual:
 
D'aquesta història s'aprèn que els infants, i especialment les jovenetes boniques, ben educades i de bona família, fan molt malament d'escoltar-se els desconeguts; i no és estrany, doncs, que el Llop obtingui el seu sopar. Dic Llop, perquè no tots els llops són de la mateixa mena; n'hi ha un d'aparença encomiable, que no és sorollós ni odiós ni rabiós, sinó mansoi, servicial i amable, que segueix les noies joves pel carrer fins a casa seva. Ai d'aquells que no sàpiguen que aquests llops amables són, de totes aquestes criatures, les més perilloses!

 Els germans Grimm la van retocar i les retallades i “ensucrades” de la Disney.
Hem agafat l’àlbum  i hem   intercalat  la lectura en veu alta i els records i les preguntes que en apareixien a mida que s’avançava amb la història.

Una caputxeta desmillorada és presentada en un escenari tètric i esgarrifador , entre tombes ... al cementiri d’un poble anomenat  Perrault.
Els pares malvats de la Cadavereta volen matar l’àvia per quedar-se amb la seva herència.
Però....
-          Perquè l’àvia no és cadavera? L’àvia està viva o morta? És l’àvia del conte d’en Perrault o és l’àvia per part de pare?
-          Perquè hi apareix un Iphone?
-          Perquè els llops no són esquelets?
-          Perquè el llop s’espanta da la cadavera?
-          On es situaria el bosc? Un bosc de vius i morts?
Una de les escenes que més han  agradat  ha estat  l’àvia  ninja i que final del conte  amb la festa eterna.

I per finalitzar la tertúlia, el darrer dels jocs ha estat amb imatges. Hem  repartit a cada noi i noia una il·lustració de la caputxeta vista per a diferents dibuixants i calia dir el que ens suggeria.
Ha estat sorprenent posar paraules a la sorpresa i conversar amb la sorpresa de l’altre.
Llarga vida a la caputxeta vermella!!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada