A la
darrera sessió de Viu la
lectura de la Biblioteca de la Roca hem
tingut l’oportunitat de parlar d’escriptors, actors, llibres i cinema, amb
Carol. I hem vist com un llibre pot tenir mirades molt contraposades:
Aquesta
novel·la tan personal i psicològica de Patricia Highmisth ha despertat opinions
ben contrastades entres els assistents a la tertúlia.
Per
a uns Carol és una mostra de la literatura Hisghmisth en estat pur: la imatge
punyent, sòrdida i lateral dels seus personatges, especialment Theresse, una
versió femenina d’en Ripley en un moment
literari primerenc, una dona que viu de l’elit
econòmica, i dins la sordidesa de la seva forma de vida, enlluernada per la majestat, la riquesa i el poder.
Carol
és, doncs, una dona gran i rica que
sedueix una noia jove, humil i en teoria innocent, però que amb una sola mirada entre dues dones
en una festa Hightmisth ens pot fer pales de forma velada relacions socials i
d’amor, de promiscuïtat, d’obsessió i de dependència.
Per
altres Carol ens explica una història diferent, la d’una noia immadura, que
està enamorada d’un ideal abans i tot de conèixer a Carol, un ideal, que encara
no sap si correspon a home o dona, però si sap que correspon a calidesa i
estima gaire bé maternal que li ha
mancat des de la infantesa. Un ideal mostrat en un quadre o en el record d’uns
guants que Higstmisth ens transmet també de forma soterrada, sense diàlegs,
gairebé compartint pensaments, sensacions i formes de pensar fins i tot en els
silencis, en allò que no escriu.
Una història de passió, reconeixement i de
procés de maduració de dues dones, una història d’amor dura, on l’amor porta a
una de les dones a ser egoista i immadura, i l’altra a desitjar tant un amor
compartit que és capaç per ser ella mateixa a pagar el preu més alt per viure
com creu que ha de viure i estimar com creu que ha d’estimar, el preu de la sal.
Per
alguns el darrer capítol de Carol és el que marca la diferència de mirades.
Sense ell Theresse només seria aquella versió primerenca que Ripley, que sense
miraments posa la seva mirada de dona rica en dona rica amb frivolitat i sense empatia. En canvi el
darrer capítol, potser un afegit necessari per a la moralitat de l’època, si
ens dediquem a fer literatura ficció, ens porta a aquesta segona mirada d’amor
passional i apassionat que porta a voler ser definit per aquell qui ets i no
per aquell que diuen que ets:
“O vivir contra mi pròpia naturaleza, eso sería
degeneración por definición” Carol pàg 281
Una
cosa estàvem tots d’acord, i és que el film no reflecteix el que Patricia Highsmith ens volia dir,
perquè al film el preu de la sal no és pagat, potser és allò que diuen molts
dels finals dolços i feliços de Hollywood!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada