És curiós de constatar com el modernisme, tant cosmopolita i universal, en realitat va situar les seves novel·les en ambients rurals. I un dels seus màxims exponents en va ser Víctor Català, pseudònim de Caterina Albert, amb els seus "Drames Rurals" (1902). En aquest recull de relats l'autora se sent atreta pel paisatge, que li serveix d'excusa per esplaiar-se en els tons negres, macabres, apassionats, brutals... . A Víctor Català li interessa més l'escenari que l'estudi del natural. Crea un univers mític, però dotat alhora de realitat, força i duresa.
I... a continuació, la sessió amb la Mon:
En primer lloc hem parlat de
l’autora, de l’entorn i el context en el que viu: Caterina Albert, filla de propietaris rurals,
nascuda a l’Escala l’11 de setembre de 1869 . Tot i que el seu poble és de la
costa , la temàtica de la seva producció se situa a la muntanya, i es gira
d’esquena al mar.
En Víctor Català, passa de les novel·les
de pagesos en les que només es parla de
la indumentària dels mateixos a parlar
de la cruesa dels assumptes rurals , la seva humanitat, necessitats,
anhels, olors misèries...
Tot fent ús de paraules de la
mateixa autora : coneix les narracions els drames, de boca dels pagesos que
conreen les seves terres : “ A casa
mateix han vingut a portar-me el fons i la forma de mos drames,; los conflictes
de ses passions primitives i l’aspra força de la seva llengua (...) Però lo que
ells mateixos no m’han dut, jo no he pogut anar a cercar-lo. Mai he passat al
camp o a en les masies un dia sencer”
EXERCICI D’OBSERVACIÓ - He
proposat als nois i noies un exercici d’observació. El grup s’ha subdividit en
5 grups i cadascú d’ells havia de presentar imatges , sense paraules , una
acció conjunta que expliqués o despertés en l’altre grup sensació d’equilibri, horror, comiat, amor,.
EXERCICI VERBAL– mitjançant un dels
drames : IDIL·LI XORC, un dels grups ha llegit l’inici del drama, l’ha explicat
a un segon grup que esperava fora de l’aula aquest últim li ho explicava a un
tercer grup que rebia la informació final passada pel record i l’experiència,
la deformació i l’oblit.
Amb aquest mateix drama, hem fet
tria de la descripció de tres captaires : La
Xica Llosca , en Quelò i el Nen del Bec.
Han passat de ser tres captaires
a convertir-se en caçadors i els seus
noms s’han reduït a Xicreta, Quelost i Iaio.
Finalment hem parlat del canvi
del per què signar sota el pseudònim de “Víctor Català” i oblidar –se de Caterina Albert. Ser dona i escriure “ és més deshonrós que fer altres
disbarats”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada