ANTOLOGIA POÈTICA
Rebre
els grups de primer de batxillerat a la biblioteca, sempre et fa estar
expectant i fer-ho amb l’antología poètica, encara més.
De tot el repertori de poemes en vaig triar els següents:
Blas de Otero, “En el principio”, de Pido la paz y la palabra
Rafael Alberti, “Si mi voz muriera en Tierra”
Miguel Hernández: “Yo quiero ser, llorando, el hortelano”, de El rayo que
no cesa (1936)
Luis Cernuda, “Donde habite el olvido”
Jaime Gil de Biedma, “Intento formular mi experiencia de la guerra"
Rosalía de Castro, “Adiós ríos; adiós,
fontes”, de Cantares gallegos (1863)
El grup entrava a la sala i
es distribuïa a 6 taules on reposava un sobre postal, dins del qual hi havia un
dels poemes seleccionats.
Abans d’obrir el sobre els
proposava descobrir establir un lligam que no es veu amb l’autor o autora de la
carta. Cal imaginar-se que han trobat
aquest sobre a les golfes de casa seva, és d’un avantpassat seu i han d’intentar
entendre el missatge que oculta. Algú misteriós els ha escrit, en un temps
llunyà.
Després d’una primera
lectura, cada noi/a ha de triar una paraula del poema i dir-la en veu alta a la
resta dels grups. Taula a taula, trien i verbalitzen el mot. L’objectiu és
saber si la paraula té la força suficient per esdevenir l’essència del poema.
Víctimas / guerra / niños / fusilados/ gritos /
canciones
Palabra /sed/ hambre / silencio/ patria/ vida
Voz / tierra / mar / guerra/ viento/ vela
Hortelano/ tierra / corazón / dolor / estercolas /
compañero /alma
Olvido/ memoria / piedra / deseo/ horizonte/ ausencia
Adiós/ tierra / casa/ aldea/ mundo/ dolor/ siempre/
soledad/ llorando
La resta dels joves havien d’interpretar allò que el
poeta o poetessa els explicava al poema. A mida que s’encetava un poema, la
conductora oferia informació annexa de l’autor/a del mateix.
La segona part, consistia a treballar amb llibres de
fotografies i buscar-ne la imatge que podria ballar amb el poema.
La Fotografia de Cintet Rifà Anglada : una mirada etnogràfica
(1900-1930)
Fotografía en blanco y negro : el arte intemporal del monocromo
Fotografía : la historia visual definitiva Ang, Tom
150 años de fotografía en España López Mondéjar, Publio
La Fotografía en España : de los orígenes al siglo XXI / por Juan Miguel
Sánchez Vigi
Cent x cent carrer Barcelona /
Pere Escobar ; fotografia: Juan Lemus
Amb aquest saber mirar, els nois i noies fixen el
poema en un instant precís. Fer de testimoni, de memòria, de passat. Reviure
allò que ha desaparegut, traslladar a imatge allò llegit i sentit. Multiplicar
el món.
De Jorge Luis Borges:
cristal
de esa memoria,
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada