Aquesta sessió ha estat molt especial, perquè el llibre té com a protagonista a la poetessa Maria de França i una de les nostres usuàries ha portat el seu llibre de Lais, i ens ha fet lectures de dos fragments molt interessants d'aquests escrits de Maria de França, d'amor trobadoresc sobre diferents herois. Una de les lectures fou Bisclavret, baró de Bretanya, desapareix tres dies per setmana sense que ningú sàpiga on s'amaga. Quan la seva dona li implora que li confessi el seu secret, ell li conta que és un home llop.
Aquestes lectures de petits fragments ens han permès copsar com era la poesia d'aquell moment de fresca, actual, i increpadora, on l'autora trenca la quarta paret i parla directament al lector, es presenta l'autora com Maria de França i ens explica la finalitat de per què escriu, abans d'iniciar les seves històries. Ha estat una bona experiència, amb l'aportació d'aquesta usuària que ens ha permès entrar molt millor a conèixer i comprendre l'obra que hem llegit i comentat.
Lectura Lais de Maria de França
Lectura de un Lais a Sons de l’Edat Mitjana a Catalunya Música: Una edició diferent en què presentem l'escriptora Maria de França de la millor manera possible: a través dels seus textos. Un programa amb muntatge musical d'Oriol Pinart i veu de Maria Montes.
Matrix és una obra amb narrativa indirecta que ens trasllada la vida misteriosa d'una poetessa del segle XII, Maria de França, coneguda avui pels seus lais romàntics. Groff explora temes de dominació, mort, poder, ambició, passions, sexualitat, violència, guerra, creativitat i desig amb una minuciositat convincent i sovint pertorbadora i força versemblança històrica, barrejant les històries de l'Abadia de Shaftesbury i una de les seves abadesses anomenada Maria, amb la possibilitat que Maria de França fos una germana bastarda d'Enric II Plantagenet i la seva relació molt intensa amb una altra dona poderosa, i ambiciosa, Elionor d'Aquitània. Dones nobles, amb poder i empoderades, capaces de sostreure's a la submissió que demanava l'home a través de camins sovint laberíntics, que evitaven ser dames de cria, a través de convertir-se en verges dedicades al món religiós i intel·lectual, que els donava certa llibertat del seu cos i la seva ment, però que les empresonava en altres àmbits.
Lauren Groff ha fet una obra molt ben documentada, que ens mostra una època històrica ben situada, però que a les nostres lectores, els ha sobtat que potser en prop d'una cinquantena d'anys puguin arribar a passar tantes coses, que el dia a dia, i els anys, i els planys siguin tan plens, que es pugui dir que aquestes dones de l'abadia abasten tots i cada un dels aspectes polítics, intel·lectuals, i filosòfics que poden abastar en tota una vida concentrats en una sola novel·la. Potser ho han vist poc versemblant en aquest sentit. I també els ha semblat poc versemblant que el pensament, especialment de la figura central, que es centra en la poetessa Maria de França, l'abadessa que porta una abadia del no-res, a ser la més rica de les contrades, enveja de nobles i reis, que és la cobdícia de tothom per les seves riqueses, aquestes idees, que tenen una concepció plenament de segle XXI puguin correspondre al pensament, tot i que sigui oníric, d'una dona del s. XII.
Tot i aquests punts negatius que a alguna lectora han tret de la lectura en algun moment, el llibre els ha semblat una forma excel·lent de conèixer la forma de vida a les abadies, i de les dones a l'edat mitjana, això sí, de les dones de classe alta, nobles, i adinerades, perquè les serves i serventes, o les dones que no provenien de determinats estaments privilegiats, eren les encarregades per destí, excepte alguna excepció destacable, de tenir cura dels camps, la família, els ramats i dignes d'una vida dura i plena de penúries.
LA GUIA
MÉS INFORMACIÓ
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada