En aquesta
sessió volem apropar-nos a la nova novel·la d'O'Farrell. Ja n'hem llegit una d'anterior i les usuàries n'han llegit d'altres; és una autora que agrada molt.
Destaquen La desaparició d'Esme Lenox.
El llibre ha agradat molt per dos motius: per les descripcions històriques de
l'entorn acuradíssimes i per la molt bona interpretació del dol de perdre un
fill que s'hi pot trobar i que els sembla molt proper; tant que pels qui han perdut
un familiar els sembla un relat molt empàtic. Aquest darrer tema ha captivat i mantingut ferm l'interès de les usuàries que s'han sentit molt
properes a la manera de tractar-lo per part de les dones que
apareixen a la novel·la. Al llarg de tot el relat ho fan amb veu de dona moderna, empoderada, i d'una forma bastant versemblant, tot i que no sigui gens creïble des de la perspectiva d'unes dones del s. XVI, habituades a perdre els fills constantment.
Els ha semblat una
forma d'entrar en el tema de la mort i del dol i de com afrontar-lo realista
i alhora empàtic que els ha tocat molt la sensibilitat.
L'escena on ens descriu, amb una narrativa excel·lent i amb poques pàgines,
com una pandèmia, com la pesta, pot arribar a un poblet d'Anglaterra des d'un port llunyà, fent diverses parades, i a través de diferents
contactes,els hi ha semblat d'una cruesa
i realitat absolutes; i han estat d'acord en què segurament fa uns anys no l'haguessin copsat en tota la
seva duresa.
En el llibre, les relacions d'empoderament de les dones prenen el protagonisme tot i trobar-nos en una
societat totalment heteropatriarcal, on l'home era totalment el
centre d'atenció i l'eix vertebrador de la societat. Això s'acompleix també en la figura de William Shakespeare, que ha passat a formar part de la història, mentre que la seva dona és un peu de pàgina; però en el relat, aquest fet es transmuta per donar veu a la seva dona, mentre ell només representa un motiu per poder parlar de l'entorn, degut a la mort del seu fill. Aquí són les dones: mares, sogres,
filles... qui porten la casa, els negocis, fins i tot la intimitat de la família!
El fet de si l'autora ha inventat amb versemblança o s'ha
documentat i ha construït una novel·la històrica és un punt important a debatre per algunes
lectores. En múltiples entrevistes, la mateixa autora, explica de manera raonada que no ha volgut fer una novel·la històrica, i que encara que hagués volgut no hagués estat possible degut a que no es coneixen prou dades
de la vida d'aquesta família, d'altra banda també constata que sí s'ha documentat molt bé pel què fa a l'època en què es desenvolupa l'acció: des de l'alimentació
fins a l'ús i l'existència de plantes medicinals, les mercaderies, el funcionament dels teatres de l'època, per oferir-nos un relat que fos versemblant. Respecte d'aquest tema, algunes lectores, han comentat que això
els ha agradat perquè els molesta que es pugui donar per històriques novel·les
que no ho són.
Al finalitzar la sessió, s'han suggerit la lectura de moltes de les altres obres de l'autora i
la Directora de la Biblioteca ens ha repartit algunes de les obres disponibles a la
biblioteca que les usuàries s'han emportat.
Les usuàries també han parlat de la nova novel·la que acaba de presentar
l'autora a Barcelona i que es centra en la figura de Lucrezia de Borgia. En relació en aquest tema també hem
recomanat a les noves usuàries la lectura de Cèsar o nada de Váquez Montalban.
La Guia
Informació
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada