Descripció de la Pàgina principal

dijous, 19 de juny del 2025

Llegim... "L'autopista Lincoln" d'Amor Towles

 

Carretera i manta! Una novel·la que no és el que sembla

Ambientada als Estats Units durant la dècada de 1950, la història segueix a quatre joves orfes que emprenen un viatge des de Nebraska fins a Nova York al llarg de deu dies de juny de 1954, amb l'objectiu de descobrir el món i a si mateixos.

El protagonista, Billy Watson, és un noi amb una imaginació desbordant que somia amb emular les aventures d'herois com Aquil·les, Ulisses o Simbad, inspirat per un llibre de tapes vermelles que sempre porta amb ell. Quan el seu germà gran, Emmett, torna a casa després de quinze mesos en un centre de detenció juvenil, els dos decideixen començar una nova vida a Califòrnia i això podria ser L’Autopista Lincoln: el viatge iniciàtic de dos germans, però entren en escena dos personatge que ho canvien tot.

Vam començar amb una petita introducció sobre lautor, Amor Towles, que algunes coneixien ja per Un gentleman a Moscou. Alguns participants van destacar que, tot i que L’autopista Lincoln és força diferent pel que fa al to i ambientació, es nota lestil cuidat i elegant de Towles, especialment en la construcció dels personatges i els diàlegs.

També vam contextualitzar breument lobra als Estats Units dels anys 50: un país de postguerra, en plena ebullició social i econòmica, però encara molt marcat per desigualtats i jerarquies. Aquest rerefons va ajudar a entendre millor les motivacions dels personatges, especialment les diferències de classe que travessen tota la novel·la.

Ens vam aturar a comentar la significació del títol. Teníem informació sobre la veritable autopista Lincoln, que travessa els Estats Units dest a oest, i com aquesta ruta es converteix en un símbol de llibertat, de fugida, però també d’expectativa i promesa dun futur millor.

Gran part de la sessió la vam dedicar als personatges, especialment a Duchess que generava opinions contraposades! Vam parlar d’Emmett, com a figura central, va ser vist com un noi amb bona voluntat, però arrossegat per les circumstàncies i per les decisions dels altres, de Billy, el seu germà petit que va encisar tothom. Es va destacar la seva innocència combinada amb una mena de saviesa intuïtiva. El seu quadern de cites i referències va agradar molt. Duchess va generar un debat intens: per alguns és un encantador buscavides amb un cert codi dhonor, per daltres un manipulador ambiciosament cínic. Van guanyar els primers, al final, crec! Woolly, potser el més fràgil emocionalment, va commoure molt, especialment pel contrast entre la seva situació familiar privilegiada i el seu malestar interior.

També es va parlar molt de com els quatre joves representen diferents maneres de respondre a un món que sovint no dona segones oportunitats.

A part del viatge, van sorgir diversos temes que vam anar desplegant al llarg de la conversa: El pes del passat i la recerca d’un nou començament; El valor de la responsabilitat, especialment en Emmett; La moral gris, sobretot en relació amb les accions del Duchess; la fragilitat de la infància i ladolescència I la bonica inocència del germà petit.

Aquí es va introduir el concepte de novel·la de formació i moltes van coincidir que, tot i no seguir el model tradicional, la novel·la sí que explora molt bé aquest procés de creixement i pèrdua de la innocència.

Es va comentar molt positivament la manera com Towles alterna les veus narratives, permetent conèixer millor les motivacions de cada personatge. Aquest recurs va agradar, tot i que alguns lectors van trobar-lo una mica confús al principi.

Pel que fa al final, hi va haver una divisió clara dopinions. A uns els va semblar un final obert i suggeridor, coherent amb l’esperit de la novel·la. Altres el van trobar massa ambigu, amb alguns fils que haurien volgut veure resolts.

La sessió va ser molt viva i participativa. El llibre va agradar molt en general, i va deixar molts temes oberts. Vam parlar de les novel·les de carretera o de viatges com a forma de reflexionar sobre el canvi personal i la recerca de sentit (a lestil de On the Road) i ens vam reconèixer amb ganes de llegir més de l’autor!

La Guia












El Club jove amb "W" d'Isaac Rosa


ELS DOBLES EN LA REALITAT I EN LA FICCIÓ

Per encetar la conversa, parlem del procés creatiu de "W" d' Isaac Rosa, juntament amb la seva filla Olivia, doncs han escrit junts la novel·la que hem llegit aquest trimestre.

L’autor és més conegut per la seva obra per a públic adult. Arran d’una conversa amb la seva filla, en què li va comentar que no li semblava gens interessant la temàtica que triava per les seves obres, l’autor es va proposar d' escriure un relat per a públic juvenil i fer-ho a quatre mans.
La idea d’escriure sobre un doble amb qui coincideixes a la parada de l’autobús, va ser de la seva filla i a partir d’aquí va començar el procés creatiu.
Aquesta introducció m’ha donat peu a demanar als nois i noies de quin tema els agradaria poder escriure si tinguessin oportunitat, quin tema els pot encuriosir tant fins al punt d’investigar com ho van fer Issac i l’Olivia.
W,  és una novel·la breu, senzilla i entretinguda, on hem descobert vocabulari d’orígen alemany com Doppelgänger, un mot precís que fa referència a un doble fantasmagòric d'una persona viva. La paraula prové de doppel, que significa "doble", i gänger, traduïda com a "caminant.
El relat juga amb dos punts de vista diferents: el de la Valeria, que ens explica la seva experiència en primera persona i la d’un narrador a qui descobrim al final de la lectura i que tracta d’ajudar a la protagonista a posar ordre en el caos que provoquen les seves decisions.
Parlem de Brunelle i la seva exposició "I'm not a look-like!"- on el fotògraf exposa dobles parelles de persones, buscades en diferents països: als Estats Units, França, Anglaterra, Holanda i Alemanya, que comparteixen els mateixos trets facials, sense tenir cap tipus de llaç familiar. Persones que es coneixen com a falsos bessons i comentem com aquesta obra ha estat clau per la investigació contra la leucèmia de l’institut d’investigació Josep Carreras de Barcelona.
Hem parlat de la ficció i de les veus narratives, de com teixir la trama de la història i la construcció de relat a partir del joc dels veïns.

Ranking Viu la lectura 2025

Maig



Abril


Març


Febrer 


Gener